Hudsygdomme

Psoriasis
Psoriasis er en hudsygdom som rammer alle aldersgrupper og i varierende sværhedsgrad. Der er efterhånden en del forskellige behandlingsmuligheder til psoriasis. I Hudklinikken Silkeborg vil vi hjælpe dig med at vurdere din psoriasis og give dig råd om hvilken behandling som vil kunne hjælpe dig bedst muligt.

Atopisk eksem – Børneeksem
Atopisk eksem også kaldet børneeksem viser sig oftest i småbarnealderen. Det er en hudsygdom som ofte påvirker familiens hverdag. Der er behov for daglig pleje af huden og sygdommen kan være kompliceret af allergier. I Hudklinikken Silkeborg hjælper vi til en forståelse af hudsygdommen og vejleder i hudpleje og behandling. Derudover har vi mulighed for at undersøge for allergi. Oftest er der behov for en priktest. Men i nogle tilfælde er der også behov for en lappetest.

Hudkræft
Antal af tilfælde med hudkræft er stigende. Det gælder både basalcellehudkræft, pladecellehudkræft og modermærkekræft. Vi har stor erfaring med både diagnosticering og behandling af hudkræft. De fleste tilfælde af hudkræft kan vi behandle i hudklinikken. Er der tale om modermærkekræft og større læsioner af hudkræft i ansigtet har vi et tæt samarbejde med plastikkirurgisk afdeling i Århus og i Herning som varetager behandling heraf. Bemærk at vores ventetid er kort hvis du er henvist til undersøgelse for hudkræft.

Håndeksem
Håndeksem kan være invaliderende da vi bruger vores hænder hele tiden. Eksem på hænderne kan opstå på baggrund af en vedvarende belastning af hudbarrieren. Specielt hvis man er født med en sart hud eller har haft atopisk eksem. Det kan også skyldes vedvarende belastning af huden pga. dit arbejde. Nogle gange skyldes det allergi overfor et allergen du kommer i berøring med (nikkel, parfume, plante, kemikalier osv.). I Hudklinikken Silkeborg kan vi vurdere dit eksem, rådgive dig om behandling og forebyggelse. Samt vurdere om der er behov for undersøgelse for allergi. Vi samarbejder med Allergenbanken på Odense Universitetshospital hvorfra vi rekvirerer specielle allergener såfremt der er behov herfor.

Modermærker
Modermærkekræft er en alvorlig kræftsygdom. Af samme årsag er der fokus på undersøgelse af modermærker. Hvis du har mange modermærker eller din læge synes det er svært at vurdere dine mærker på huden, kan din læge henvise dig til en undersøgelse hos en hudlæge. Her belyser hudlægen dine mærker med et episkop hvori hun kan se pigmentmønstrene. Ud fra denne undersøgelse vil hun informere dig om der er behov for fjernelse af et modermærke og om der er behov for regelmæssige kontroller evt. med helkropsfotografering.

Bemærk at såfremt din læge har mistanke om modermærkekræft har vi kort ventetid.

Udover ovenstående undersøger vi også alle andre hudsygdomme.